15 spôsobov, ako reagovať na negatívnu kritiku od vašich blízkych – Vždy pomôže táto maličkosť

Back to Blog

15 spôsobov, ako reagovať na negatívnu kritiku od vašich blízkych – Vždy pomôže táto maličkosť

Nič nebolí viac, ako keď dostanete negatívnu kritiku od niekoho, koho máte radi. Podľa Childhood Trauma Recovery môže byť negatívna kritika vo vývinových rokoch psychicky škodlivá.

Niekedy je náročnejšie prekonať verbálne násilie ako fyzické, pretože rany sa zahoja, ale slová sa zarezávajú hlboko do duše. Či už ide o dospelého alebo dieťa, zvládanie takejto negativity môže byť výzvou.

Predstavujeme vám 15 najlepších reakcií na niekoho, kto vás negatívne kritizuje.

1. Odíďte od negatívnej kritiky

Niekedy situácia nestojí ani za váš čas alebo námahu. Nestrácajte svoj drahocenný čas hádkou s niekým, kto si ventiluje svoje emócie na váš úkor. ,,Najlepšie to povieš, keď nepovieš vôbec nič.”

2. Vysvetlite, ako očakávate, že sa s vami bude zaobchádzať

Ak vás táto osoba bežne kritizuje za rôzne vecí, máte právo postaviť sa jej. Povedzte, ako očakávate, že sa k vám budú správať, ak sú vo vašej blízkosti. Nemusíte sa zmieriť s ich neúctou a máte právo stanoviť im hranice.

3. Oceňte ich reakciu

V tom, čo hovoria, môže byť určitá pravda, aj keď podanie tejto informácie je pre vás bolestivé. Vypočujte si ich poďakujte a rozhodnite sa ako budete ďalej pokračovať.

4. Zastavte smršť negatívnej kritiky

Keď je niekto dosť hrubý na to, aby vás kritizoval, vy môžete byť dosť drsní na to, aby ste ho prerušili. Zastavte ich kľudne aj v polovici vety. Nemusíte počúvať tieto hrubé a urážlivé slová.

5. Vráťte úder

Pamätajte, že keď na niekoho ukazujete, ukazujete tým aj na seba. Nikto nie je dokonalí, takže dať im ochutnať ich vlastnú medicínu môže byť vynikajúcim spôsobom, ako bojovať proti ich verbálnemu útoku.

6. Poďakujte im

Jedným zo spôsobov, ako bojovať proti negativite, je používať pozitivitu. Ak sa neustále snažíte prekonať toxické komentáre tejto osoby, odpovedzte jej optimizmom. Zaručene ostane táto osoba šokovaná a stratí reč. Chceli z vás dostať útok a vy ste im nenahrali do kariet.

7. Povedzte im, aby zmenili svoj tón

Informácia, ktorú vám táto osoba podala môže byť pravdivá a vy si to uvedomujete, ale podanie však bolo nesprávne. Povedzte im, že vám nevadí diskutovať o problémoch, ale očakávate, že zmenia tón a namiesto kritiky budú viesť radšej otvorený dialóg.

8. Nájdite spoločnú reč

Aj keď možno nesúhlasíte so všetkým, čo povedala táto osoba, možno nájdete spoločnú reč. Aj keď možno nie ste najlepší manželský partner alebo rodič, môžete sa rozhodnúť nesúhlasiť s určitými názormi. Uznanie, že existuje problém, ich trochu zneistí.

9. Požiadajte o trpezlivosť a pochopenie

Nikto nie je dokonalý, dokonca ani ten, kto negatívne kritizuje. Požiadajte ich, aby mali s vami trpezlivosť, keď sa touto záležitosťou budete zaoberať. Je pravidlom nikdy nikomu nehovoriť niečo, čo už vie.

10. Povedzte im, že majú dobrý zmysel pre detail

Ak vás nenapadá nič iné, čo by ste povedali, mali by ste ich pochváliť, že majú vynikajúci zmysel pre detail. Je zrejmé, že táto osoba je mimoriadne všímavá. Pochváľte ich za to, že si všimli niečo, čo sa o sebe snažíte skrývať.

11. Ponúknite im diskusiu

Ak má niekto tendenciu byť k vám pri mnohých príležitostiach negatívne kritický, prečo mu neponúknuť priateľskú debatu. Požiadajte ich, aby sa s vami o tejto záležitosti porozprávali. Možno zistia, že k danej téme vlastne nemajú čo povedať, keď ich vyzvete na slovnú bitku.

12. Neberte to osobne

Je ťažké nebrať všetko, čo vám niekto povie osobne, najmä ak túto osobu máte radi. Ak má tento človek tendenciu takto komunikovať s viacerými ľuďmi vo svojom okolí, zrejme nie ste jediný na palebnej čiare, a tak si to neberte osobne. Zrejme túto osobu iba teší keď môže niekoho raniť.

13. Riešte svoje negatívne vnútorné pocity

Jediný spôsob, ako vás tieto negatívne komentáre môžu zraniť je, že zasiahli niečo o čom už viete a je to pre vás ťažké. Pomohlo by teda, keby ste sa zaoberali tým, prečo sa cítite tak rozrušený ich komentárom, a mali by ste pracovať na metódach zvládanie týchto pocitov. Kľúčom je dostať sa ku hlavnej príčine a zaoberať sa problémom.

14. Odpútajte sa od negatívnej kritiky

Ak chcete konverzáciu ukončiť bez toho, aby ste boli neslušní, zdvorilo sa odpútajte od témy. Táto osoba pravdepodobne chce debatovať o niečom, čo by vás naštartovalo. Keď si povzdychnete, potom ste uznali ich komentár, ale nemáte v úmysle odpovedať.

15. Preukážte im láskavosť

Bez ohľadu na to, aký neláskavý je ich komentár, usmejte sa a pochváľte ich. Napríklad, ak niekto povie, že košeľa, ktorú máte na sebe, je nelichotivá k vašej postave, mali by ste mu to vrátiť láskavou odpoveďou.

Zdroj
Zdroj foto: www.unsplash.com

Zdieľať článok

Back to Blog