6 tipov, ktoré vám pomôžu prežiť karanténu, ak ste vo vzťahu

V tejto dobe koronavírusu sa mnohí z nás musia prispôsobovať novému spôsobu života a zároveň sa počas toho dozvedáme o sebe veci,  o ktorých sme nikdy ani len nepremýšľali: ako narábame so svojimi emóciami, ako uprednostňujeme čistotu a poriadok alebo ako sa chováme k našim kolegom počas práce z domu.

Podľa odborníkov na vzťahy,  karanténa nemusí hneď znamenať koniec pre vaše manželstvo alebo vzťah. Takto môžete ochrániť vaše vzťahy pred vplyvom koronavírusu.

woman looking at the windowUnsplash

Vytvorte si nejakú štruktúru pre seba a ostatných

„Väčšina ľudí jednoducho nie je spolu počas celého dňa, či už sú v manželstve alebo nie,“ tvrdí Gail Saltzová, MD, klinická psychiatrička. Keď ste zrazu nútení byť neustále spolu a  dokopy a ste donúten zmeniť svoje obvyklé činnosti, môže to viesť k nepokoju a možnému konfliktu.

„Pomôcť vám môže vytvorenie akejsi štruktúry v každodennom rozvrhu,“ hovorí Dr. Saltzová.

Ak ste zvyknutí prebúdzať sa, cvičiť a robiť si kávu, urobte to. Snažte sa držať svojho denného harmonogramu, alebo si vytvorte rutinu, ktorá vám bude v tejto dobe pripadať jedinečná – a dajte partnerovi slobodu urobiť to isté.

Takéto fungovanie dodáva vášmu spoločnému času zmysel pre poriadok a pomáha vám cítiť sa produktívne a pozitívne.

2 women and man sitting on windowUnsplash

Hovorte o svojich úzkostiach a obavách  

Medzi strašidelnými titulkami o nedostatku lôžok v nemocniciach a obavami o blízkych, sme všetci vystavený určitej hladine stresu. „Úzkosť práve teraz zvyšuje ľudskú podráždenosť a a vytvára zaťažkávaciu skúšku pre váš vzťah,“ hovorí Dr. Saltzová. Rozpoznanie konkrétnych obáv, ktoré podnecujú interakcie s vaším partnerom a následné rozprávanie o nich, môže pomôcť eliminovať paniku.

Vyhraďte si na to konkrétny čas.

„Tieto druhy rozhovorov sa môžu objaviť v akúkoľvek hodinu počas dňa a psychologicky ovplyvniť váš vzťah,“ hovorí Terri Orbuchová, PhD, autorka knihy 5 jednoduchých krokov, ako z vášho dobrého manželstva urobiť skvelé manželstvo a profesorka na Oaklandskej univerzite v Michigane. „Ak si vyhradíte čas na to, aby ste o tom hovorili každý deň, zabráni to tomu, aby sa vplyv týchto obáv rozšíril do ďalších častí vášho života a spôsoboval ešte viac stresu.“

Prijmite fakt, že vy a váš partner sa môžete líšiť omnoho viac, ako ste si doposiaľ mysleli

Vy si každé ráno pozeráte najnovšie správy o víruse, ale váš partner to z duše neznáša. Po každom jedle umyjete riad, ale váš partner ich nechá nahromadené na kope až do konca dňa.

Znamená to, že keď nezdieľate rovnaké televízne programy či upratovacie návyky, mali by ste ukončiť vzťah? Vôbec nie. „Rozdiely môžu do vzťahov vniesť vzrušenie a o tieto vášne sa môžeme deliť s našimi partnermi,“ hovorí profesorka Orbuchová. „Tieto rozdiely ešte neznamenajú, že váš vzťah je odsúdený na zánik. Najdôležitejšie je, že vaše základné hodnoty sú podobné.“

A ak vás zaujíma, aké sú základné životné hodnoty vášho partnera, teraz je ten správny čas upriamiť na ne pozornosť a hovoriť o nich.

man and woman sitting on gray beanbagUnsplash

Doprajte si čas na spoločnú zábavu

Štúdie ukazujú, že smiech môže pomôcť znížiť stres, tak prečo si nezapnúť obľúbený film alebo si zahrať nejakú stolovú hru z detských čias? „Vnímajte tento čas ako možnosť, aby ste opäť spoznali a ocenili svojho partnera,“ hovorí profesorka Orbuchová. Robte veci, ktoré vás bavia – spoločne.  Všetko, čo vás rozosmeje a zbaví stresu. Zábava alebo len relaxácia vám pomôže spomenúť si, prečo ste sa do svojho partnera zaľúbili.

Nechajte si navzájom priestor, fyzicky aj emocionálne

Spoločenská izolácia pre vzťah dvoch ľudí, znamená veľa času strávených pri videohovoroch. Je to náročné aj pre tie najsilnejšie páry – a opustiť dom, aby ste išli na prechádzku alebo do obchodu nie je vždy to pravé orechové. Čas strávený osamote je zdravý a nevyhnutný, najmä v takýchto prípadoch.

„Nehovorte „potrebujem priestor“, to je mätúca správa,“ hovorí profesorka Orbuchová. Súkromie a priestor môžu byť v rovnakej domácnosti alebo aj v tej istej miestnosti. „Namiesto toho povedzte: „Potrebujem nejaký čas na urobenie toho a toho“ alebo

„Môžem si dnes popoludní na  dve hodiny sadnúť na gauč a čítať knihu?“ Konkrétna požiadavka nevysiela zmätočný signál. Užite si svoj čas osamote bez toho, aby ste v sebe pociťovali akúkoľvek vinu.“

man and woman reading book on bedUnsplash

Keď budete mať všetkého vyše hlavy, oddýchnite si

Žiadny vzťah nie je dokonalý a všetci žijeme v napätej dobe. „Ľudia zvyčajne hľadajú riešenie toho, ako sa cítia, a môžu si myslieť, že to znamená, aby ukončili vzťah s tými, ktorí sú podľa nich zodpovední za ich pocity,“ hovorí Dr. Saltzová.

„Keď cítite, že váš hnev alebo úzkosť dosahujú maximum, urobte si pauzu a počkajte skôr, než poviete alebo urobíte niečo, čo už nebudete môcť vziať späť.”

Choďte do inej miestnosti (alebo dokonca len do rohu miestnosti, v ktorej ste) a počúvajte upokojujúcu hudbu, napíšte svoje emócie na papier alebo do telefónu, no neposielajte to, alebo si sadnite pred vchodové dvere.

Keď sú vaše negatívne emócie na vrchole, vždy sa snažte pomaly alebo rýchlo „rozpustiť“ svoje pocity. „Ak je to teraz ťažšie, neznamená to, že to tak bude aj keď to skončí,“ dodáva.

Netreba ale zabúdať na to, že karanténa môže mať aj pozitívny vplyv na partnerské vzťahy, napríklad sa naučiť vážiť si maličkosti na svojom partnerovi. Napríklad to, že sa ráno prebudíte jeden vedľa druhého, môžete si povedať, že sa ľúbite a že ste radi, že máte jeden druhého. Ďalším pozitívom je využitie karantény ako spôsobu budovania alebo dokonca obnovenia vášho zväzku s partnerom.

Zdroj: health.com