23 pozitívnych trikov, aby ste naštartovali vaše duševné zdravie

Mnoho ľudí v tomto čase zažíva neľahké životné situácie. Okrem rôznych problémov k tomu prispieva aj súčasná koronavírusová pandémia a pochmúrne jesenné počasie. Nie vždy je ľahké pozerať sa na svet s úsmevom na tvári. Je to ale úplne v poriadku.

Ak ani vy nemáte teraz najlepšie obdobie, ponúkame vám množstvo tipov, ako si zlepšiť svoje duševné zdravie.

 

  1. Zapisujte si aspoň 3 veci, za ktoré ste vďační a 3 ciele, ktoré sa vám podarilo splniť.
  2. Začnite deň šálkou kávy. Konzumácia kávy sa spája s nižšou mierou depresie. Ak nemôžete piť kávu kvôli kofeínu, dajte prednosť inému dobrému nápoju, napríklad zelenému čaju.
  3. Pripravte si výlet. Môže to byť kempovanie s priateľmi v prírode. Plánovanie aktivity, na ktorú sa môžete tešiť, vás môže naplniť pocitom šťastia až na 2 mesiace!
  4. Pracujte na svojich silných stránkach. Robte niečo, v čom ste dobrí, budujte si zdravé sebavedomie a vedzte, že si budete vedieť poradiť aj s náročnejšími úlohami.
  5. Zabezpečte si správnu teplotu vzduchu v izbe, kde spíte. Optimálna teplota na kvalitný spánok je medzi 15 až 19 °C.

black table lamp on nightstandunsplash

  1. „Nemusíte vidieť na celé schodisko, stačí urobiť prvý krok.“ – Martin Luther King. Zamyslite sa nad tým, čo chcete vo svojom živote zlepšiť a dopracujte sa k tomu, čo môžete urobiť, aby ste urobili krok správnym smerom.
  2. Experimentujte s novými receptami, napíšte básničku, maľujte, hrajte na hudobnom nástroji. Kreatívny prejav a dobrá nálada idú ruka v ruke.
  3. Prejavte niekomu svoju lásku. Blízke a silné vzťahy sú pre šťastný a zdravý život kľúčové.
  4. Posilnite činnosť mozgu tým, že si každých pár dní doprajete pár kúskov kvalitnej horkej čokolády. Flavanoidy, kofeín a teobromín v čokoláde spolupracujú na zlepšovaní bdelosti a duševnej nálady.
  5. Niekedy nemusíme do svojho života pridávať nové aktivity, aby sme dosiahli lepšie potešenie. Môžeme sa radovať aj z tých, ktoré sme už dosiahli. Snažiť sa o optimistickú náladu neznamená ignorovať nepekné stránky života. Znamená to len to, aby sme sa čo najviac sústredili na tie pozitívne chvíle a zážitky.

brown paint brushes on assorted-color paint paletteunsplash

  1. Pociťujete úzkosť? Vyskúšajte si 20 minút niečo maľovať, aby ste vyčistili myseľ. Vyberte si dizajn, v ktorom sú geometrické tvary a je mierne komplikovaný.
  2. Ak je to možné, nájdite si čas na smiech. Skontaktujte sa s vtipnými priateľmi, pozrite si komédiu alebo milé videá. Smiech pomáha zmierňovať stavy úzkosti.
  3. Nebuďte prilepení na svojom smartfóne. Navštívte off-line svet a možno si uvedomíte, ako veľmi vám to chýbalo!
  4. Tancujte, zatiaľ čo robíte domáce práce. Nielen že poupratujete, ale aj znížite hladinu kortizolu (stresového hormónu) a naštartujete endorfíny (chemické látky, vďaka ktorým sa vo svojom tele cítite dobre).
  5. Zívajte – štúdie naznačujú, že zívanie pomáha ochladzovať mozog a zlepšuje bdelosť a duševnú výkonnosť.

yawning white and brown short coated puppyunsplash

  1. Raz týždenne si doprajte teplý kúpeľ. Skúste si doň dať epsomskú soľ na zmiernenie bolesti a doplnenie horčíka, ktorý sa z nás vyplavuje v dôsledku stresu.
  2. Trápi vás niečo? Dajte to na papier. Písanie o nepríjemných veciach znižuje príznaky depresie.
  3. Trávte čas s domácim miláčikom. Čas strávený so zvieratami znižuje stresový hormón – kortizol a zvyšuje oxytocín – ktorý stimuluje pocity šťastia. Ak nemáte domáceho maznáčika, vydajte sa na prechádzku s kamarátom, ktorý to robí alebo navštívte útulok.
  4. Buďte turistom vo svojom vlastnom meste. Ľudia často skúmajú atrakcie len počas dovoleniek a výletov, ale možno budete prekvapení, aké super veci sa nachádzajú neďaleko vášho domova.
  5. Zaraďte do jedálnička omega-3 mastné kyseliny – okrem toho, že sa spájajú so znížením miery depresie a schizofrénie, napomáhajú správnemu fungovaniu črevných baktérií, čo bude mať vplyv na vaše trávenie a celkovú duševnú pohodu.

  1. Učte sa odpúšťať, aj keď by to mala byť len osoba, ktorá váz zdržovala počas cesty do práce. Ľudia, ktorí odpúšťajú, majú lepšie duševné zdravie a tvrdia, že sú spokojnejší so svojím životom.
  2. Venujte 30 minút prechádzke v prírode – môže to byť prechádzka parkom alebo túra v lese. Výskum ukazuje, že pobyt v prírode môže zvýšiť hladinu energie, znížiť depresiu a zlepšiť vnútornú pohodu.
  3. „Človek, ktorý nikdy neurobil chybu, nikdy neskúsil nič nové.“ – Albert Einstein. Vyskúšajte niečo mimo svojej komfortnej zóny, aby ste vo svojom živote vytvorili priestor pre dobrodružstvo a vzrušenie.

Ako si zlepšujete duševné zdravie vy? Napíšte nám do komentárov

Zdroj: mhanational.org